Erich Hartmann

Erich Alfred Hartmann (19. april 1922 – 20. september 1993) var en tysk jagerpilot under Anden Verdenskrig og den mest succesrige jager-es i luftkrigsførelsens historie . [1] Han fløj 1.404 kampmissioner og deltog i luftkampe ved 825 separate lejligheder.  Han blev krediteret for at have skudt i alt 352 allierede fly ned: 345 sovjetiske og 7 amerikanske , mens han tjente hos Luftwaffe . I løbet af sin karriere blev Hartmann tvunget til at nedstyrte sit jagerfly 16 gange efter enten mekanisk fejl eller skade modtaget fra dele af fjendtlige fly, han havde skudt ned; han blev aldrig skudt ned ved direkte fjendeaktion. 

Hartmann, en svæveflyvepilot før krigen , sluttede sig til Luftwaffe i 1940 og afsluttede sin jagerpilotuddannelse i 1942. Han blev udstationeret til veteranen Jagdgeschwader 52 (JG 52—52. Fighter Wing) på østfronten og sat under opsyn af nogle af Luftwaffes mest erfarne jagerpiloter. Under deres vejledning udviklede Hartmann støt sin taktik.

Den 29. oktober 1943 blev Hartmann tildelt Ridderkorset af Jernkorset for at have ødelagt 148 fjendtlige fly og Oak Leaves til Ridderkorset for at have ødelagt 202 fjendtlige fly den 2. marts 1944. Præcis fire måneder senere modtog han Sværdet til Ridderen. Kryds med Oak Leaves for at nedskyde 268 fjendtlige fly. I sidste ende opnåede Hartmann det eftertragtede ridderkors af jernkorset med egeblade, sværd og diamanter den 25. august 1944 for 301 luftsejre. På tidspunktet for præsentationen til Hartmann var dette Tysklands højeste militærdekoration. 

Hartmann opnåede sin 352. og sidste luftsejr ved middagstid den 8. maj 1945, timer før den tyske overgivelse. Sammen med resten af ​​JG 52 overgav han sig til USA's hærstyrker og blev overgivet til den røde hær . I et forsøg på at presse ham til at komme i tjeneste med den sovjetforbundne østtyske folkehær , blev han anklaget for krigsforbrydelser og dømt. Hartmann blev oprindeligt idømt 20 års fængsel, senere øget til 25 år og tilbragte 10 år i sovjetiske fangelejre og gulag , indtil han blev løsladt i 1955. I 1997 fritog Den Russiske Føderation ham (posthumt) for alle anklager.

I 1956 sluttede Hartmann sig til det nyetablerede vesttyske luftvåben i Bundeswehr og blev den første Geschwaderkommodore af Jagdgeschwader 71 "Richthofen". Han blev tvunget til at gå på pension i 1970 for sin modstand mod anskaffelsen af ​​F-104 Starfighter på grund af sikkerhedshensyn. I sine senere år, efter at hans militære karriere var afsluttet, blev han civil flyveinstruktør. Hartmann døde den 20. september 1993 i en alder af 71.          















Marmaduke Thomas St John Pattle , DFC & Bar (3. juli 1914 – 20. april 1941), normalt kendt som Pat Pattle , var en sydafrikansk-født engelsk jagerpilot fra Anden Verdenskrig og flyvende es (en flyver krediteret med ødelæggelsen af ​​fem eller flere fjendtlige fly i luftkamp) fra Royal Air Force (RAF).

Marmaduke Thomas St John Pattle

Pattle ansøgte om at blive medlem af det sydafrikanske luftvåben som 18-årig, men blev afvist. Han rejste til Det Forenede Kongerige og sluttede sig til RAF i 1936 på en Short Service Commission. Pattle var pilot i 1937 og blev udstationeret til nr. 80 Squadron baseret i Egypten ved krigsudbruddet i september 1939. I juni 1940 gik Italien ind i krigen på aksemagternes side, og han begyndte kampoperationer mod Regia Aeronautica (italiensk luftvåben), opnår sine første succeser under den italienske invasion af Egypten .

Efter den italienske invasion blev hans eskadron sendt til Grækenland i november 1940, hvor Pattle opnåede de fleste af sine sejre. Pattle hævdede, at omkring 20 fly blev skudt ned og blev i marts 1941 forfremmet til eskadrilleleder . Efter den tyske intervention , og efter fjorten dages operationer, hævdede Pattle sejre 24-50 . Pattle hævdede, at fem eller flere fly blev ødelagt på en dag ved tre lejligheder, hvilket kvalificerede ham til status som es på en dag . Pattle opnåede sin største succes den 19. april 1941 og hævdede seks sejre. Den følgende dag, efter at have hævdet flere luftsejre end nogen anden vestallierede pilot, lettede han mod ordre, mens han led af høj temperatur, om at engagere tyske fly nær Athen . Han blev sidst set kæmpe mod Messerschmitt Bf 110 tunge jagerfly. Hans orkan styrtede i havet under denne luftkamp , ​​og Pattle blev dræbt.

Pattle er nogle gange noteret som værende den højest scorende britiske Commonwealth- pilot i krigen. Hvis alle påstande om ham er korrekte, kunne hans total have været mere end 51. Det kan konstateres, at hans endelige total var mindst 40 og kunne overstige dette tal. Logbøger og semi-officielle optegnelser tyder på dette tal, mens personale knyttet til hans eskadron mistænker tallet for at være tættere på 60.  I alt 26 af Pattles ofre var italienere; 15 blev skudt ned med Gloster Gladiators , resten med Hawker Hurricanes .  Han anses for at være det højest scorende es på både Gladiator og Hurricane (35 sejre) 



















Ivan Kozhedub

Ivan Nikitovich Kozhedub eller Ivan Mykytovych Kozhedub ( russisk : Иван Hикитович Кожедуб; ukrainsk : Іван Микитович Кожедуб; 8. juni 1920 – 8. august 1991) var en anden verdenskrig i 1991 . Generelt krediteret med over 60 solo-sejre, anses han for at være den højest scorende sovjetiske og allierede jagerpilot i Anden Verdenskrig. Han er en af ​​de få piloter, der har skudt et Messerschmitt Me 262- jetfly ned, og den første sovjetiske pilot, der har gjort det. Han blev gjort til en helt i Sovjetunionen ved tre lejligheder (4. februar 1944, 19. august 1944 og 18. august 1945). Efter Anden Verdenskrig forblev han i militæret og fortsatte med at kommandere den 324. Fighter Aviation Division under sovjetiske operationer i Koreakrigen.














Tetsuzō Iwamoto

KaldenavneZero Fighter Ace
Kotetsu "Tiger Tetsu"
Født15. juni 1916
Karafuto , Japan
(nu Sakhalin , Rusland)
Døde20. maj 1955 (38 år)
Masuda , Japan
Troskab Japans imperium
Service/ filial Imperial Japanese Navy Air Service
Års tjeneste1934-1945
RangLøjtnant juniorklasse
Enhed12. luftgruppe
Zuikaku
Kampe/krige
Anden kinesisk-japanske krig
anden Verdenskrig
PriserOrder of the Golden Kite – 5. klasse Order of the Rising Sun, Green Paulownia Leaves Medal – 7. klasse
Løjtnant Junior Grade Tetsuzō Iwamoto (岩本 徹三, Iwamoto Tetsuzō , 15. juni 1916 – 20. maj 1955) var en af ​​de bedst scorende esser blandt jagerpiloter fra Imperial Japanese Navy Air Service (IJNAS).  Han gik ind i den kejserlige flåde i 1934 og afsluttede pilotuddannelsen i december 1936. Hans første kamp fandt sted over Kina i begyndelsen af ​​1938. Han dukkede op som en af ​​de bedste esser i det kejserlige Japan under Anden Verdenskrig , krediteret med mindst 80 luftsejre, herunder 14 sejre i Kina. Efterfølgende fløj han Zeros fra hangarskibet Zuikaku fra december 1941 til maj 1942, herunder i slaget ved Koralhavet . Iwamoto dekorerede sine fly med sejrsmarkeringer af kirsebærblomster , med en enkelt eller dobbeltblomstrende blomst, der refererede til henholdsvis et nedskudt fjendtligt jager- eller bombefly . 

I slutningen af ​​1943 blev Iwamotos luftgruppe sendt til Rabaul, New Britain , hvilket resulterede i tre måneders luftkamp mod allierede luftangreb. 

Efterfølgende opgaver var Truk Atoll i Carolines og Filippinerne , som blev udnævnt til fænrik i oktober 1944. Efter evakueringen af ​​Filippinerne tjente Iwamoto i hjemmeforsvaret og uddannede kamikazepiloter .

Som et resultat af den japanske brug af den britiske flådepraksis var IJNAS-scoringssystemet baseret på det system, Royal Navy og Royal Air Force (RAF) vedtog fra 1. Verdenskrig til Anden Verdenskrig. Dette system adskilte sig fra det scoringssystem, der blev brugt af nogle andre nationer under Anden Verdenskrig. Forskning udført af akademikere med tilnavnet Izawa og Hata i 1971 anslåede hans score til omkring 80 eller mere end 87. I december 1993 skrev Izawa, at Iwamoto nærmest var IJNAS' top-es. 

Fra midten af ​​1944 var der kun to IJNAS jagerpiloter tilbage, som blev krediteret med over 100 sejre. Afhængigt af forskellige citerede totaler var Tetsuzō Iwamoto eller Hiroyoshi Nishizawa Japans bedste es. Iwamoto var kendt som Chūtai-lederen (Flying Company, eskadron på 8 til 16 jagere). Iwamoto var en af ​​få overlevende fra IJNAS fra den tidlige del af Anden Verdenskrig. Han kæmpede over Det Indiske og Stillehavet fra nord til syd og uddannede unge piloter selv i krigens sidste måneder.  Som mange japanske veteraner blev Iwamoto rapporteret at være faldet i depression efter krigen. Hans dagbog blev fundet efter hans død, med påstande om 202 allierede fly ødelagt.

Bf 109 i Hartmann farveskemaet udstillet på Evergreen Aviation & Space Museum
Pattle (sjette fra højre, hvilende på venstre albue), med 33 Squadron ca. 1941.
Hans fly
Messerschmitt Me 262
Zero Fighter Ace Kotetsu "Tiger Tetsu"
Mitsubishi A6M Zero

Fly 2 verdenskrig klik på zero jageren

unsplash